dsc00043
meester Arjan Le Pair

Wat fijn dat u een kijkje komt nemen in onze groep 9.

We zijn dit schooljaar weer van start gegaan en momenteel volgen ook een aantal gast leerlingen de groep 9 lessen.

De eerste les startte dit jaar met TAAL en Cryptogrammen waren hierbij ons uitgangspunt.

De leerlingen uit groep 3/4 hebben gezocht naar homoniemen woorden. Homoniemen zijn woorden die er hetzelfde uitzien, maar verschillen in betekenis. arm: lichaamsdeel / niet rijk …

Groep 4/5 is aan de slag gegaan met cryptotekeningen, want welk woord zit er bijvoorbeeld verstopt in:

10-9-7-6-5-4-3-2-1     achteruit

Groep 7/8 zijn hebben zich gebogen over Cryptogram woorden. Denk aan een beklemmend filmpje van 4 letters.

 

Les 2:

Met de jongste leerlingen hebben we gesproken over waar onze gedachten zitten, kunnen we gedachten uit ons hoofd halen, zitten er ook gedachten in je buik etc. De middengroepen hebben gesproken over het verschil van denken en zeker weten. De bovenbouw had naar aanleiding van Descartes een les over twijfelen en zeker weten.

Les 3:

Deze week staat het “spel” Kwink centraal.    Hebben planten gevoel? Wat lust je graag? Wat zijn de voor- nadelen van samenwerken? Welk instrument zou je graag bespelen? Kan muziek je stemming beïnvloeden? Hoe zou het zijn als we allemaal dezelfde taal zouden spreken? Een greep uit de vragen die in deze les aan de orde kwamen.

 

Les 4:

Deze week hebben we weer gewerkt uit Vooruit, leerstof voor begaafden kinderen op de basisschool.

We zijn gestart met de definitie van een stilleven. Een stilleven is een artistieke compositie (schilderij, tekening, foto) van roerloze of levenloze objecten, die met zorg zijn belicht. Vervolgens hebben we verschillende afbeeldingen opgezocht van een stilleven. Dit bracht ondermeer de volgende vragen naar boven:

– Waarom zijn er voornamelijk appels en sinaasappels op afgebeeld?

– Is fruit levenloos?

Deze vragen kwamen uit de kinderen zelf.

Vervolgens was de opdracht om een stilleven van voorwerpen te tekenen vanaf de onderkant. Te letten op ware grootte en positie. Voor de jongsten hebben we er spiegeltjes bij gebruikt.

We hebben 3x dezelfde opdracht gedaan. Als afsluiting kwamen de volgende vragen aan de orde:

  • Hoe maak je je keuze om welk onderwerp je gaat tekenen? (Antwoord was veelal de makkelijkste)
  • Wat brengt het je verder om de makkelijkste weg te kiezen?
  • Zie je verschil tussen je eerste en de laatste tekening? Hoe is dat verschil ontstaan, wat heb je gebruikt om tot beter resultaat te komen?

Les 5:

Deze week stond filosoferen op ons programma.

In de bovenbouw hebben we gesproken over meningen. Wat is een mening, is smaak ook een mening, kan je een mening opleggen?

In de middenbouw over “Wat is een deel van jezelf?” Zijn je ogen, je vader, je schoenen, je stem op een bandje, een tekening door jou gemaakt etc. een deel van jezelf?

In de onderbouw ging het over cijfers, zijn twee ballen hetzelfde als 2/twee. Op de vraag “Wat waren er eerder cijfers of letters?” Kwam het antwoord: “Letters, want met letters kan je getallen schrijven, maar met cijfers geen woorden.”

 

Les 6:

Deze week stonden er 3 opdrachten centraal, die op het eerste gezicht onmogelijk leken.

  1. Zorg dat een boek 29 cm boven de tafel komt te liggen, je mag gebruik maken van 1 A4 en 1 ander voorwerp.
  2. Maak een krukje waarop je kunt zitten van 1 tijdschrift, eventueel mag je 1 extra tijdschrift gebruiken als kussentje.
  3. Laat 11 spijkers balanceren op 1 spijker.

 

Moeilijk, moeilijk, moeilijk………

 

Maar hoe pak je iets aan wat moeilijk is/lijkt en wat heb je dan nodig?

Antwoorden van de leerlingen:

-concentratie

-meer tijd

-stilte om je heen

-geduld

-doorzettingsvermogen

-zelfvertrouwen

-support van andere mensen

-opdracht even laten rusten

-verbanden leggen

-hulpmiddelen gebruiken

-hulp vragen

 

Het belangrijkste leerpunt tijdens de les was:  “Leer verder te denken, neem initiatief, zoekmogelijkheden..etc.” Als de leerkracht zegt, “je mag geen plakband gebruiken…” dan mag je dus wel een elastiekje, paperclip, lijm……. gebruiken.

 

 

Filosoferen.

Groep 3 en 4: Muziek of herrie. Uitgangspunt deze les was een filmpje waarin Olifant trompet gaat spelen, omdat hij zoveel last heeft van zijn buurman krokodil die viool speelt. Na gesprekjes over muziek of herrie hebben we gepraat over welke dingen je graag alleen doet en welke dingen samen. Denk aan hutten bouwen, taarten bakken, slapen, naar de film gaan etc.

Groep 5 en 6: Hebben een les gehad over meningen en feiten. Dit aan de hand van een schilderij van Louis Taulelle.

Groep 7 en 8: Hier hebben we een start gemaakt met filosoferen met als thema Muziekclips.